BAB 1
ASAL USUL
1. Bagaimana kampung Rukom Ulu mendapat
nama[1]
Nama kampung Rukom Ulu berasal
daripada sejenis pokok iaitu pokok Rukom. Disebabkan pokok ini berduri maka ia
diberi nama pokok Rukom. Hal ini kerana, dalam bahasa Rungus rukom bermaksud
“berduri”. Pada musim-musim tertentu pokok rukom ini juga akan menghasilkan
buah sama seperti tumbuh-tumbuhan yang lain. Buah rukom hanya sebesar seperti
biji guli sahaja. Kematangan buah pokok rukom boleh dilihat apabila ia berubah
warna, hijau menandakan buah tersebut belum matang manakalah warna hitam
menunjukkan bahawa buah tersebut telah matang/masak. Selain itu, buah ini juga
selamat untuk di makan tambahan pula rasanya yang begitu manis.
Apabila tepat pada musimnya pokok
rukom ini akan berbuah. Buah rukom yang begitu manis menjadi kegemaran bagi
kanak-kanak mahupun orang dewasa. Struktur pokok rukom yang berduri lebat
menyebabkan pokok rukom tidak boleh di panjat dan sangat sukar untuk
mendapatkan buahnya. Oleh itu, bagi memudahkan pengambilan buah rukom tersebut,
orang-orang kampung terpaksa menebangnya. Penebangan pokok rukom berlaku secara
berleluasa sehinggakan pokok rukom hampir pupus di tebing sungai tersebut.
Pokok rukom ini banyak tumbuh di
tebing-tebing sungai yang berhampiran dengan sebuah perkampungan[2].
Sungai ini memainkan peranan yang sangat penting khususnya bagi penduduk
kampung yang tinggal berhampiran dengan sungai tersebut. Di sini jugalah
penduduk kampung memperolehi sumber air dan bahan mentah seperti ikan. Sebelum
Lembaga Industri Getah Sabah (LIGS) bertapak di kampung ini, sekitar tahun
70-an air sungai ini sangat jernih dan kaya dengan hidupan air tawar seperti turongou, ruru, koruk[3]
dan sebagainya.
Sungai ini tidak kesunyian boleh
dikatakan setiap hari sungai ini dikunjungi oleh penduduk kampung. Hal ini
kerana, pagi dan petang penduduk kampung akan datang untuk mandi, mencuci
pakaian dan sebagainya. Bukan itu sahaja, menjala ikan dan memancing adalah
rutin harian penduduk kampung. Benarlah kata seorang falsafah mengatakan bahawa
manusia tidak boleh dipisahkan dengan air.
Kebetulan sungai yang dipenuhi
dengan pokok rukom ini berhampiran dengan sebuah perkampungan. Apabila penduduk
kampung hendak ke sungai tersebut dan ditanya oleh orang kampung dengan ringkas
mereka menjawab “hid rukom”. Sikap
penduduk kampung yang begitu suka memberi jawapan ringkas akhirnya sungai itu
diberi nama Sungai Rukom sekaligus dijadikan nama kampung iaitu Rukom Ulu.
PENDAHULUAN
Sejarah gereja PCS semuanya bermula
di Borneo Utara (Kudat). Salah satu gereja terawal yang telah ditubuhkan oleh
para missionari, penginjil dan juga penulung
di daerah Pitas ialah Gereja PCS Rukom Ulu. Seiring dengan peredaran masa
gereja PCS Rukom Ulu juga sama seperti kebanyakan Gereja PCS yang lain dimana
telah mengalami banyak perubahan termasuklah lokasi, kepimpinan, cara beribadah
dan secara ringkasnya dalam segala hal yang berkaitan dengan Gereja. Tidak
dapat dinafikan bahawa terdapat banyak cabaran ketika proses perubahan berlaku
lebih-lebih lagi ada sebilangan anggota jemaat yang masih berfikiran kuno,
tidak mahu adanya sebarang perubahan.
Sesuatu perubahan itu adalah sangat
perlu dan wajib dilaksanakan mengikut peredaran masa dengan mengaris panduan
Alkitab. Pada awalnya sebilangan anggota jemaat menentang keras kepada jemaat
yang bertepuk tangan dan memainkan alat muzik apabila menyanyikan lagu pujian.
Pemikiran seperti ini akhirnya dapat diperbetulkan apabila mereka terbaca ayat
alkitab tentang hal ini. Pemikiran mereka salah kerana perkara yang sering
mereka tentang sebenarnya tidak dilarang oleh Alkitab malah diggalakkan. “Hai segala bangsa, bertepuk tanganlah,
elu-elukanlah Allah dengan sorak-sorai” (Mazmur 47:2)
Puji Tuhan kerana gereja PCS Rukom
Ulu khususnya, mengalami banyak perubahan tambahan pula perubahan yang berlaku
mampu membawa kearah yang lebih positif.
BAB 2
SEJARAH KEDATANGAN INJIL DI DAERAH
PITAS, PAROKIH DANDUN
Pada
awalnya penduduk yang ada di daerah pitas kebanyakannya masih mengamalkan adat
dan kepercayaan nenek moyang. Masih banyak yang belum mendengar Khabar Baik
itu. Namun dengan pekerjaan Tuhan semua ini berubah apabila Tuhan telah
mengutus hambanya iaitu Rev. Eric Gugger untuk melayani/menyampaikan Berita
Baik kepada penduduk kampung yang ada di sekitar daerah Pitas.
Kemasukan
atau perpindahan agama keluarga pertama di kampung Masangkung mendapat
perhatian khusus daripada suku kaum Rungus. Pada mulanya suku kaum Rungus masih
meragui agama Kristian tetapi lama-kelamaan fikiran mereka berubah kerana
mereka melihat rakan-rakan mereka yang telah menganuti agama Kristian terbebas
daripada segala adat istiadat nenek moyang yang amat merumitkan itu. Contoh
adat istiadat nenek moyang suku kaum rungus adalah terpaksa mengorbankan
berpuluh ekor ternakan untuk diserahkan kepada Rogon supaya dijauhkan dari penyakit dan beberapa benda yang tidak
boleh dibawa masuk ke dalam bilik iaitu jantung pisang, Saging[4]
dan Rolibu[5].
Kepercayaan kuno ini hanya merugikan kerana dikorbankan begitu sahaja tanpa
sebarang hasil maksudnya sama sekali tidak mendatangkan kesembuhan.[6]
Atas kesedaran tentang kebaikan
perubatan moden yang telah diperkenalkan oleh missionari, semakin ramai orang
Rungus memeluk agama Kristian dan beralih kepada perubatan moden. Mereka
mendapati bahawa tuhan yang selama ini mereka sembah tidak dapat memberikan
perlindungan kepada mereka sebagaimana Tuhan yang diperkenalkan oleh missionari
dapat dilakukan.[7]
Kepercayaan tentang kebaikan
menganut agama baru ini semakin menebal dalam kalangan suku kaum Rungus apabila
melihat bagaimana pihak missionari membantu anak-anak mereka mendapatkan
pendidikan. Dalam masa kurang daripada 15 tahun beberapa orang Rungus yang
telah menerima pendidikan awal di sekolah mission mula menjawat jawatan penting
dalam kerajaan. Malah sebahagian daripada mereka juga telah bergelar “Yang
Berhormat”.[8]
Penerimaan Injil dari
kampung-kampung sangat memberangsangkan penerimaan injil yang pertama adalah di
kampung Masangkung pada tahun 1952. Ronggu, Lajong, Tiga Papan dan Kudungkung
Kimihang pada tahun 1953. Kumbatang, Morolobou, Suang Pai, Loro Kecil dan Garau
pada tahun 1954. 1955 di kampung Barambangan. Popot dan rampai pada tahun 1956.
Angkob, Vingolon dan Tuhau pada tahun 1957. Rondomon pada tahun 1958. Tinangol
dan Radtak pada tahun 1959 dan 1962. Seterusnya, narandang dan molong kolong
pada tahun 1963. Pada tahun 1964 penerimaan terus Injil terus terjadi di Garib,
Mompilis, Bodu, Kirangavan, Botutai, Baving, Dalas, Liu, Dandun, Pantai,
Boribi, Golong, Lingkuton, Taradas, Sulakolung, tangkarason dan di Rukom Ulu
pada tahun 1966.[9]
Peningkatan penerimaan ini semakin
meningkat dua kali ganda daripada tahun-tahun yang sebelumnya dan hal ini
menyebabkan keperluan tenaga kerja yang banyak sangat diperlukan untuk
mengembalai disetiap kawasan yang telah menerima Injil. Susulan daripada itu
banyak missionari telah dihantar ke kawasan-kawasan awal penerimaan Injil
antaranya Rev.E. Gugger. Rev.E. Gogger telah dihantar ke Sungai Iloi untuk
melayani pada tahun 1964. Kedatangannya disambut dengan mesra oleh sebilangan
penduduk kampung, salah satunya ialah En Somuoi.[10]
Pelayanan Rev.E. Gogger sebagai penginjil pertama di Suang Iloi hanya bertahan
selama tiga tahun sahaja iaitu dari tahun 1964 hingga 1967 dan diganti oleh
Rev.U. Zimmer pada tahun 1968 hingga 1969.
Sebelum parokih Dandun dipilih menjadi
parokih Dandun, Sungai Iloi adalah pusat parokih wilayah tiga. Pada tahun 1970
pusat parokih wilayah tiga ini dipindahkan ke Dandun pusat. Rasional bagi
pemindahan Parokih ini adalah para missionari mendapati bahawa Dandun Pusat
memiliki keistimewaan dari segi bentuk geografinya yang sangat strategik.
Mereka yakin dan percaya bahawa dengan keistimewaan yang dimiliki mampu
membantu perluasan dan juga kelancaran penyebaran Injil.[11]
Injil diterima dengan baik oleh penduduk kampung yang ada disekitarnya.
BAB 3
SEJARAH PENUBUHAN GEREJA PCS RUKOM
ULU
Keistimewaan yang dimiliki
benar-benar membantu kelancaran penyebaran Injil sehinggakan tersebar di
seluruh perkampungan sekitar Dandun termasuklah kampung Rukom Ulu. Orang yang
pertama dipertanggungjawabkan untuk menyampaikan Injil ke kampung Rukom Ulu
adalah En. Mogimbang, beliau merupakan seorang penulung, penginjil dan manaaud
puruvan di salah sebuah kampung (tidak dapat dipastikan dengan jelas).
Penginjilan beliau bermula di Rukom Ulu pada tahun 1967.
Suatu kebiasaan bagi seorang Pelayan
Tuhan tidak diterima atau ditolak oleh orang ramai ketika menyampaikan Injil.
Apa yang telah dirasai oleh para missionari dan Pelayan Tuhan terdahulu itu
jugalah yang dirasai oleh beliau. Namun tidak dinafikan bahawa ada
individu-individu yang tidak menolak melainkan berkeinginan untuk mendengar
seterusnya mahu mempelajari Firman Tuhan. Orang pertama yang berani mengambil
keputusan untuk mengubah agama ini adalah keluarga En. Moguntal pada tahun
1967.

Gambar
1: Pdt Tpk Moguntal bersama dengan
Isteri. Keluarga pertama menerima Yesus Kristus di Kampung Rukom Ulu.
Setelah menerima Yesus Kristus
sebagai Tuhan dan Juruselamat, beliau begitu rapat sekali dengan En. Mogimbang
sampai pada suatu masa beliau katakan kepada En. Mogimbang “obuli kinoi ong missingilo oku dot penulung”,
“obuli bino” kata En. Mogimbang. Tiga
hari selepas itu, beliau telah dibawa oleh En. Mogimbang ke Dandun untuk
menghadiri suatu mesyuarat bersama dengan missionari, hal ini pun dibentangkan
oleh En. Mogimbang. Hasil daripada perbincangan itu, maka sebulat suara
mesyuarat menerima permohon En. Moguntal dan para missionari merancang untuk
membina sebuah rumah untuk beliau ditengah-tengah antara kampung Rinasuk dengan
Rukom dengan tujuan untuk mengembalai kedua-dua jemaat ini.
Tidak lama selepas mesyuarat itu,
timbul rasa tidak puas hati dan cemburu dalam kalangan pemimpin jemaat. Mereka
tidak berpuas hati dan cemburu akan apa yang telah diberikan oleh missionari
kepada beliau. Akibat daripada peristiwa itu, maka rancangan sebelum ini
dibatalkan dengan serta-merta. Pada waktu itu En. Moguntal masih lagi mengikuti
mesyuarat dan belajar di Dandun. Setelah selesai barulah beliau diberikan pelan
untuk menginjil dan manambayang di
Rinasuk, Kabatasan dan Rukom.
Setelah beberapa lama menjadi Penulung akhirnya beliau dijadikan
tumpuk hasil daripada perbincangan missionari dan Ketua-ketua Majlis Gereja
waktu itu. Dengan itu, fokus pelayanan beliau khusus di satu tempat sahaja
iaitu di kampung Rukom Ulu. Meskipun pelayanannya hanya berfokuskan di satu
tempat sahaja namun bebanan itu tidak ada bezanya seperti mengembalai tiga
jemaat. Beliau bukan sahaja berperanan sebagai Tumpuk/Penulung tetapi juga berperanan sebagai ketua majlis. Semua perkara
yang berkaitan dengan gereja beliau yang uruskan.
Meskipun begitu kampung Rukom Ulu
adalah hasli gabungan 3 buah kampung kecil iaitu Rukom, Longom dan Minaton[12].
Beliau yang dipertanggungjawabkan untuk mengembalai ketiga-tiga kampung
kecil ini. Beliau dan keluarga tinggal di Longom. Jarak Longom dengan Rukom Ulu
kira-kira 2 km dan 2 km ke Minaton.
Pada waktu itu gereja belum ada dan
mereka hanya sembahyang di rumah panjang Minaton
dan sekarang tempat ini menjadi tapak Sekolah SK Rukom Ulu, Pitas. Rumah
Panjang Minaton ini memiliki 13 pintu
dan ada 13 keluarga yang menghuni Rumah Panjang ini. Selain itu, beliau juga
melayani jemaat dari rumah ke rumah, sembahyang dan mendoakan orang sakit.[13]
Setelah beberapa lama melayani
seorang diri akhirnya beliau dibantu oleh Penulung
Mathis Mandie. Mathis Mandie berasal dari kampung Menduring tetapi tinggal
di kampung Layang dan seterusnya menetap di kampung Rukom Ulu apabila beliau
berkahwian dengan wanita yang dicintainya, Rainih Binti Majuki. Pelayanan
Mathis Mandie sebagai Penulung hanya
bertahan selama lima tahun sahaja dari tahun 1977 hingga tahun 1982. Pada tahun
1975 adalah tahun terakhir mereka sembahyang bersama-sama di Rumah Panjang Minaton. Semua penghuni Rumah Panjang
mahu mengusahakan tanah masing-masing tambahan pula dasar politik ketika itu.
Parti politik BERJAYA memenangi pilihan raya dengan itu sebagai balasan kepada
rakyat parti politik ini memberi bantuan kepada penduduk kampung sebuah rumah
setinggan yang sudah siap dibina.

Gambar
2: Mathis Mandie dan isteri, Rainih Binti Majuki, terkini 2016
Sejak hari itu, perubahan cara
beribadah berubah secara drastik di mana mereka beribadah dari satu rumah ke
satu rumah yang lain. Kerja Penulung semakin
menyulitkan hal ini kerana mereka terpaksa mengatur jadual ibadah umum setiap
minggu. Bukan itu sahaja, mereka juga terpaksa berkorban dari segi tenaga, masa
dan juga kewangan untuk mengunjungi rumah jemaat yang jaraknya begitu jauh.
Antara tujuan utama kunjungan dilakukan adalah bagi memastikan jemaat sentiasa
menghadirkan diri untuk beribadah bersama-sama.
Puji Tuhan! Pada tahun 1988 gereja
pertama telah dibina. Gereja ini dibina di perumahan tepat ditengah-tengah
rumah En. Rudy Majuki dan En. Mansih. Gereja ini hanya bersaiz 16 x 20.
Meskipun begitu gereja ini tidak mampu menampung jemaat yang ada, namun itu
bukanlah suatu penghalang bagi jemaat Tuhan untuk beribadah. Ibadah umum setiap
hari ahad semakin konsisten hal ini kerana adanya tempat khusus untuk
beribadah.
Setelah adanya gereja maka secara
tidak langsung berlakunya perubahan dalam carta organisasi dan tuntutan semakin
meningkat. Bagi mengelakkan daripada berlakunya pemusatan kuasa maka dengan itu
Tumpuk Moguntal bin Rumandak melantik En. Bom Rumipoh sebagai Ketua Majlis
Gereja yang pertama PCS Rukom Ulu dan lantikan ini disokong oleh sejumlah
anggota jemaat ketika itu.
Keberadaan gereja PCS Rukom Ulu
tidak begitu berkekalan lama, sebilangan penduduk kampung antaranya En. Rudy
Majuki dan En. Mansih mengadu bahawa mereka kurang selesa dengan kedudukan
gereja tersebut tambahan pula gereja ini sempit (kecil). Akibat daripada aduan
dan keluhan tersebut maka pada tahun 1993 gereja kedua mula di bina. Gereja
memperolehi sumber dana daripada kerajaan Parti Bersatu Sabah (PBS) sebanyak RM
20,00.00. Gereja kedua ini digunakan sehingga hari ini.
![]() |
Gambar
3: Bangunan Gereja kedua PCS Rukom Ulu,
pandangan hadapan

Gambar 4: Bangunan Gereja kedua PCS Rukom Ulu,
pandangan sisi
BAB 4
SECARA RINGKAS PERKEMBANGAN GEREJA
PCS RUKOM ULU DARI TAHUN 60-AN SEHINGGA 2016[14]
Dari
penubuhan sampailah sekarang PCS Rukom Ulu mengalami banyak perubahan dan
setiap perubahan mempengaruhi perkembangan gereja PCS Rukom Ulu. Berikut
merupakan antara perkembangan dan pembaharuan yang dialami oleh gereja PCS
Rukom Ulu:
- Peningkatan jumlah
persembahan dari tahun 60-an sehingga sekarang, 2016.
Peningkatan
ini berlaku dari semasa ke semasa. Pada tahun sekitar 60-an hingga 90-an
pungutan wang persembahan setiap minggu adalah sebanyak RM 7.00 ringgit sahaja,
paling banyak RM 16.00 seminggu itu pun mengikut keadaan semasa. Menurut
beberapa pemerhatian dan pengalaman AJKG ketika itu, jemaat tidak berani
memberi wang persembahan yang banyak kerana dengan alasan, wang tersebut sama
sekali tidak digunakan maksudnya mereka tidak melihat langsung kegunaan duit
tersebut. Namun apa yang difikirkan oleh jemaat itu salah kerana bagaimana
mungkin wang persembahan yang begitu sedikit mampu menunjukkan hasil yang
begitu cepat, setidak-tidaknya memerlukan masa yang panjang untuk melihat hasil
wang tersebut. Syukur dan puji Tuhan, perlahan-lahan akhirnya jemaat mulai
sedar bahawa wang persembahan itu sebenarnya digunakan untuk kemuliaan
Allah/Tuhan. Pada tahun 2009 pungutan wang persembahan setiap minggu mendadak
kepada RM 70.00 dan paling banyak mencecah sehingga RM 160.00 (ibadah biasa
belum perayaan Natal dan perayaan-perayaan lain).

Graf
1: Menunjukkan kedudukan kewangan
Dijangka
pada tahun 2020 peningkatan akan berlaku. Rasional bagi jangkaan ini adalah
peningkatan anggota jemaat akan berlaku dan taraf ekonomi jemaat akan semakin
baik.
- Perkembangan Jumlah
Anggota
Bilangan
keluarga sebelum tahun 2016 jemaat PCS Rukom Ulu hanya memiliki 38 anggota
keluarga sahaja tetapi setelah bancian dilakukan baru-baru ini anggota keluarga
meningkat kepada 54 keluarga, tidak termasuk keluarga yang tidak aktif (berada
di luar negeri). Mereka yang telah dibaptis sahaja termasuk dalam perkiraan
ini.

Graf
2: Menunjukkan purata peningkatan bilangan keluarga bagi tiap-tiap tahun yang
dinyatakan.
- Perkembangan
Kerohanian Jemaat

Gambar
5: Anggota jemaat berkerjasama menyiapkan bangunan gereja baru.
- Aset Tetap
Dibandingkan
dengan dahulu gereja sama sekali tidak memiliki apa-apa aset, namun apabila
menjelang tahun 2000 jemaat mulai memikirkan dan menitikberatkan tentang aset
tetap. Satu-satunya aset utama Gereja adalah sebuah tanah berkeluasan seluas 6
ekar. Gereja merancang untuk menanam kelapa sawit di atas tanah berkeluasan 6
ekar ini.
- Pembinaan Gereja
Baru PCS Rukom Ulu
Syukur
dan Puji Tuhan kerana tahun demi tahun kewangan gereja menunjukkan peningkatan
yang positif. Oleh itu, jemaat sebulat suara kewangan yang ada sekarang
digunakan untuk membina sebuah gereja baru berstruktur konkrit bersaiz sebesar
30 x 60. Gereja baru ini dibina bersebelahan dengan gereja kedua PCS Rukom Ulu.



Gambar 6: Gereja
baru PCS Rukom Ulu, masih dalam proses pembinaan
BAB
5
AKTIVITI TAHUNAN GEREJA PCS RUKOM ULU[15]
PCS Rukom Ulu telah
menetapkan beberapa aktiviti tahunan yang perlu dan wajib dilaksanakan.
Rasional bagi setiap aktiviti ini diadakan adalah bertujuan untuk meningkatkan
kerohanian jemaat, mengukuhkan ikatan keluarga Kristus, pemuridan, penginjilan,
saling menghargai, memupuk kerjasama dalam pelayanan Kristus dan melahirkan
jemaat yang setia penuh pengabdian kepada Yesus Kristus. Berikut merupakan
beberapa aktiviti tahunan yang wajip dilaksanakan:
- Kebaktian Rumah
Tangga (KRT)
Kebaktian
Rumah Tangga ini akan diadakan pada setiap hari khamis pukul 4:00 pm. Semua
anggota jemaat digalakkan untuk mengikuti Kebaktian Rumah Tangga ini. Pengisian
dalam kebaktian KRT ini adalah sembahyang khusus untuk keluarga di dalam rumah
itu sahaja. Kebiasannya setelah selesai sembahyang tuan rumah ada menyediakan
sedikit makanan ringan pada masa ini juga mereka akan mengambil kesempatan
untuk bercerita, berkongsi pengalaman dengan Tuhan dan banyak lagi.

Gambar
7: suasana keadaan KRT
- Sambutan Hari Lahir
Bersama
Sambutan
hari lahir bersama ini akan diadakan pada setiap hujung bulan. Kebiasannya kek
akan dibeli dengan menggunakan duit rukut[16]
dan tidak dinafikan ada juga pribadi yang murah hati untuk menyediakan kek
tersebut. Bagi majlis sambutan singkat Pendeta/Pengerusi Majlis akan mendoakan setiap
pribadi yang menyambut Hari Lahir pada bulan tersebut.

A
Gambar 8: Suasana Sambutan Hari Lahir
- Gotong
Royong Membina Gereja
Aktiviti ini baru sahaja dimasukkan
dalam takwim gereja PCS Rukom Ulu. Oleh kerana ini adalah milik bersama dan
persetujuan ramai maka dengan itu jemaat memutuskan bahawa pada setiap hari
rabu semua belia dan bapa-bapa diwajibkan hadir (diwajibkan bagi mereka yang
tidak bekerja) manakalah ibu-ibu pula di beri tanggungjawab untuk menyediakan
sarapan dan juga makan tengah hari.
- Hari
Kesyukuran Wanita
Hari Kesyukuran Wanita adalah suatu
aktiviti yang wajip dilaksanakan untuk Persatuan Wanita PCS Rukom Ulu


gambar
9: suasana sambutan Hari Kesyukuran Wanita
sejarah injil pcs rukom ulu. jahani. comSEJARAH INJIL PCS RUKOM ULU BY MATHIS JAHANI
- Hari Kanak-Kanak


Hari kanak-kanak
akan diadakan pada setiap tahun dan wajip dilaksanakan dan aktiviti ini
dikendalikan sepenuhnya oleh AJK Guru Sekolah Minggu dengan kerjasama Persatuan
Wanita/Ibu-Ibu. Hari kanak-kanak ini diadakan adalah bertujuan untuk
mempelbagaikan aktiviti praktikal dalam kelas Sekolah Minggu. Bukan itu sahaja,
dalam program ini juga betujuan untuk melahirkan anak-anak Sekolah Minggu yang
aktif dan cergas.
V
Gambar
10: Suasana keadaan aktiviti Hari Kanak-Kanak.
- Hari Belia/Kem Belia
Selain
daripada aktiviti kanak-kanak dan hari wanita, Hari Belia juga turut
dilaksanakan pada setiap tahun. Aktiviti hari belia tidak begitu menentu
sekiranya kewangan belia mencukupi maka Kem Belia akan dilaksanakan tetapi
sekiranya kewangan tidak mencukupi maka dengan serta merta perubahan akan
berlaku. Belia merupakan suatu aset gereja yang sangat penting kerana suatu
hari nanti merekalah yang akan menunjangi sebuah badan gereja. Dalam Kem Belia
ini juga, peserta tidak tertumpu di jemaat sendiri sahaja malah juga dibuka kepada
jemaat PCS lain.


j
Gambar
11: AJK Pelaksana bersama dengan peserta.
BAB 6
PELAYANAN PENGEMBALAAN YANG ADA[17]
![]() |


![]() |
![]() |


1. Jumlah Anggota Persatuan Wanita
semua
perempuan yang sudah berumah tangga terus dimasukkan di dalam Persatuan Wanita.
Jumlah ahli dalam Persatuan Wanita adalah seramai 26 orang.
1.1 Aktiviti Kerohanian Wanita
Antara
aktiviti kerohanian Wanita adalah sembahyang pada setiap hari khamis. Pengerusi
Wanita yang bertanggungjawab mengurus pelan pelayanan setiap hari khamis.
Selain itu, sambutan hari lahir juga dilaksanakan oleh Persatuan Wanita ini.
Bagi aktiviti ini Persatuan Wanita yang mengendalikan sepenuhnya dan aktiviti
ini disambut di rumah pribadi yang merayakan hari lahir tersebut.
1.2 Aktiviti Kerohanian Tetap Tahunan
Kebiasannya Persatuan Wanita ini akan mengikuti rentak
Parokih. Apa yang parokih telah tetapkan maka itulah yang mereka ikut. Antara
aktiviti tetap parokih adalah Perayaan Krismas, sukan dan Keloring. Selain itu,
pada masa-masa tertentu mereka akan mengadakan suatu lawatan seperti baru-baru
ini Persatuan Wanita mengadakan lawatan ke Labuan (setahun sekali). Pengisian
dalam program ini adalah sembahyang bersama jemaat yang mereka lawati.
1.3 Aktiviti wanita Bukan Rohani
Selain daripada aktiviti kerohanian tetap Persatuan
Wanita juga mempunyai aktiviti bukan rohani antara aktiviti tersebut adalah
menebas, merumput dan mengatam padi. Aktiviti ini merupakan antara altenatif
lain menambahkan kewangan Persatuan Wanita.
2. Jumlah Belia PCS Rukom Ulu
PCS
Rukom Ulu memiliki kekuatannya yang tersendiri di mana PCS Rukom Ulu memiliki
belia seramai 50 lebih tetapi yang aktif dan menetap di Kampung hanya seramai
30 orang.
2.1 Aktiviti Kerohanian Belia
Tidak
ada aktiviti kerohanian Belia yang tetap, hal ini kerana masing-masing
mempunyai kometmen yang tersendiri. Ada yang masih belajar dan tinggal asrama
dan ada juga yang sudah bekerja di luar negeri. Persekutuan Belia akan
dilaksanakan apabila cuti sekolah menjelang tiba.
2.2 Aktiviti Kerohanian Tetap Tahunan
Keroling adalah Aktiviti kerohanian tetap Belia dan
wajib dilaksanakan setiap tahun.
2.3 Aktiviti Belia Bukan Rohani
Ada masa-masa tertentu Belia akan bekerja menebas dan
merumput di tanah/kebun jemaat. Ini merupakan antara altenatif lain bagi belia
untuk menambahkan kewangan yang ada. Aktiviti ini akan dilaksanakan sekiranya
ada jemaat yang mahukan perkhidmatan ini.
3. Jumlah Kanak-Kanak Sekolah Minggu
Jumlah
Kanak-Kanak Sekolah Minggu khususnya jemaat PCS Rukom Ulu adalah seramai 41
orang tidak termasuk jemaat yang tinggal di Kota Kinabalu.
3.1 Aktiviti Kerohanian Tetap Tahunan
Keroling
kanak-kanak adalah antara aktiviti kerohanian tetap tahunan dan wajib
dilaksanakan. Selain itu, Hari Kanak-Kanak juga termasuk dalam aktiviti
kerohanian tetap tahunan.
BAB 7
CABARAN YANG DIHADAPI[18]
Setiap
gereja memiliki kekuatannya yang tersendiri untuk menguruskan dan mengatur
segala hal khususnya yang berkaitan dengan gereja, namun benarlah kata Alkitab
bahawa di dalam dunia ini tidak ada yang sempurna hanya Allah sahaja yang
sempurna.
Gereja PCS Rukom Ulu khususnya
mengalami banyak cabaran dan mahu tidak mahu terpaksa juga diharungi. Antara
cabaran yang dihadapi oleh Gereja PCS Rukom Ulu adalah kometmen jemaat yang
berbeza-beza. Kebanyakkan pekerjaan penduduk kampung rukom hanya bertanih
(bekerja sendiri) sahaja, mereka terpaksa meghabiskan masa yang banyak dikebun
kerana inilah satu-satunya mata pencaharian mereka. Sekiranya mereka tidak
bekerja maka mereka diibaratkan seperti “kais pagi makan pagi, kasi petang
makan petang”. Berkebun bukanlah sesuatu yang mudah hal ini kerana mereka
terpaksa berjuang ditengah-tengah panasnya terik matahari.
Akibat daripada faktor pekerjaan
maka dengan itu kurangnya kometmen jemaat di dalam pelayanan. Kadang-kala ada
jemaat yang tidak dapat mengikuti ibadah umum kerana mengalami sakit badan akibat
daripada seharian bekerja di kebun. Kebaktian Rumah Tangga dan juga gotong-royang
kurang mendapat perhatian dalam anggota jemaat.
Tuntasnya, ini adalah cabaran utama
bagi jemaat PCS Rukom Ulu. Bagi menangani masalah ini, jemaat dan juga pemimpin
gereja perlulah bijak dalam mengatur jadual pelayanan dan pengurusan masa,
seboleh-bolehnya adanya masa untuk Tuhan.
BAB 8
CADANGAN DARIPADA SAYA UNTUK
PENAMBAHBAIKAN
Setelah
diberikan kesempatan untuk mengkaji jemaat sendiri, rupanya terdapat banyak
kelemahan dan perlunya penambahbaikan.
Berikut
merupakan cadangan daripada saya untuk penambahbaikan:
- Buat
Bible study
- Menghantar
belia yang berminat ke Pusat Pendidikan Teologi atau mana-mana seminary
- Menitikberatkan
tentang pengurusan Gereja
- Mengambil
seorang gembala tetap
- Buat
persekutuan Belia setiap hujung minggu
KESIMPULAN
Sebelum kedatangan Injil kehidupan
masyarakat Rungus dan beberapa suku etnik lain begitu sukar sekali. Kehidupan
mereka begitu terikat dengan adat dan kepercayaan yang mereka warisi dari nenek
moyang. Kehidupan dipenuhi dengan pelbagai pantang larang dan itu sangat
merumitkan. Kehidupan yang dipenuhi dengan kegelapan dan kesengsaraan akhirnya
hilang apabila Injil datang di dalam kehidupan mereka. Kehidupan yang dahulu
dipenuhi dengan pelbagai tanda tanya akhirnya menjadi pengharapan dan sukacita.
Jika dibandingkan dahulu dan
sekarang, penyebaran Injil itu semakin mudah tersebar kerana adanya bantuan
seperti alat komunikasi yang canggih. Mujurlah ada individu-individu yang
sanggup berkorban untuk menyampaikan injil itu suatu ketika dahulu, tanpa
adanya mereka dan Tuhan Yesus maka kita masih terikat dengan adat dan
kepercayaan nenek moyang, yang begitu merumitkan. Puji Tuhan!
[5]Rolibu adalah tempat menampi padi
[8]Ibid, 55.
[13]Rainih Binti Majuki,, penghuni
rumah panjang waktu itu, wawacara oleh penulis, 4 September 2016.
Ulasan
Catat Ulasan